Club-info


Tentoonstellingen aanbevolen door Sjef van Duijn

Tijdens de presentatie van Sjef heeft Jessica aantekeningen gemaakt.
Hieronder een uitgewerkte lijst met musea en tentoonstellingen aangevuld met beknopte notities en in een aantal gevallen linkjes naar de vermelde musea.

https://foto-agenda.nl/event/
Fototentoonstellingen in België en Nederland.

Verzetsmuseum – Amsterdam

Nach Holland – tot 19 mei 2019
De meidagen van 1940 door Duitse soldaten gefotografeerd.

EYE filmmuseum – Amsterdam

space achtig gebouw, vaste collectie en kortdurende exposities.

A Tale of Hidden Histories nog tot a.s. zondag
https://www.eyefilm.nl/en/exhibition/a-tale-of-hidden-histories
A Tale of Hidden Histories – Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu, Meiro KoizumiTruth, facts, memories, reality: are they all constructions? The artists Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu and Meiro Koizumi deploy not only film and video but also slide projections, photographs and sound to investigate and ‘unmask’ the past.

Dodo / catch 22
Bauhaus methode naast fotograferen ook proeven
Zintuigenlijke beleving soort symbiose, stof uitdrukkin

The Day Nobody Died – tot 19 mei
https://www.broombergchanarin.com/the-day-nobody-died-1-1/
In June 2008 Adam Broomberg & Oliver Chanarin travelled to Afghanistan to be embedded with British Army units on the front line in Helmand Province.

Een lichtgevoelig papier namen de beeldkunstenaars mee. Zij konden niet naar buiten het land in naar en zagen dus niets van de het geweld in het oorlogsgebied maar het papier wel, 20 sec werd het papier blootgesteld aan het licht van Afghanistan. Het papier symboliseert dat het papier wel kon aanschouwen wat de fotografen niet konden: Het papier was getuige van de gruwelijkheden.

FOAM – Amsterdam

Scheltens & Abbenes – Zeen – tot 5 juni
https://foto-agenda.nl/event/fototentoonstelling-scholtens-abbenes-foam/
Artist duo Maurice Scheltens and Liesbeth Abbenes are the sum total of a still-life photographer and the creative craftsmanship of an artist.
In the spring of 2019, Foam will present the largest museum solo exhibition of the artist duo Scheltens & Abbenes so far. The duo is seen as the most progressive still-life photographers in the Netherlands today. Maurice Scheltens (1972) and Liesbeth Abbenes (1970) have managed to build an international artistic practice at the intersection of commissioned and autonomous photography.
Zoomen heel erg in en kiezen de essentie van het moment.
Boek Zeen deels Ned. en Japans, Een soort catalogus

FOAM – Amsterdam

Tyler Mitchell – I Can Make You Feel Good – tot 5 juni
https://www.foam.org/museum/programme/tyler-mitchell
Exhibition. 19 April – 5 June 2019. This spring, Foam Fotografiemuseum Amsterdam proudly presents I Can Make You Feel Good, photographer and filmmaker Tyler Mitchell’s (1995, US) first solo exhibition.

FOAM – Amsterdam

Changing Views – 20 Years of Art Collection Deutsche Börse tot 7 juli

An extensive range of works from one of the most important corporate collections of contemporary photography.
Art Collection Deutsche Börse – Dusseldorfer Fotoschule

Huis Marseille – Amsterdam

https://www.huismarseille.nl/agenda/tentoonstellingen/
Futures Past & Present
Helga Paris, Céline van Balen, Esther Kroon & Julie Greve – tot 2 juni 2019

De tentoonstelling Futures Past & Present toont het werk van vier vrouwelijke fotografen: Céline van Balen, Julie Greve, Esther Kroon en Helga Paris. Hun afzonderlijke geschiedenissen staan in principe los van elkaar, maar ze hebben ook iets gemeen. Het gaat om vier fotografen met een groot talent, van wie de opkomst – of ondergang – van hun carrière wordt bepaald door bijzondere factoren. Die variëren van persoonlijke omstandigheden tot de invloed van het lot en plaats en tijd van geboorte. Wat deze vier fotografen verder verbindt, is hun grote talent om een direct engagement met hun onderwerp aan te gaan, dat zich vooral uit in hun portretten. Hun modellen worden geportretteerd in hun kracht en waarde, en met het subtiele onderscheid van hun persoonlijkheid. Dat deze fotografen dat zo goed kunnen heeft misschien te maken met het feit dat ze vrouw zijn. Zoals Van Balen ooit zei: ‘Ik denk dat onze betrokkenheid daarmee wel heeft te maken. Mannen komen in de regel hun onderwerp niet zó na als wij, het zou ze in elk geval veel meer moeite kosten.’
Huis Marseille

Deana Lawson – De Ziener – 8 juni 2019 tot 1 september 2019

De Amerikaanse fotograaf Deana Lawson (Rochester, 1979) wordt geroemd als een van de meest fascinerende fotografen van haar generatie. In haar werk, dat wordt vergeleken met dat van Diane Arbus, Jeff Wall en Carrie Mae Weems, vervaagt Lawson de grens tussen feit en mythe. In de afgelopen vijftien jaar ontwikkelde zij een beeldtaal die kan worden gekenschetst als intieme ‘environmental portraits’. Haar onderwerpen zijn veelal halfnaakt of naakt. Ze zijn gepositioneerd in een omgeving die gevuld is met details van grote iconografische waarde die bijdragen aan het narratief van de foto, waarmee de vermeende identiteit van de hoofdpersonen wordt opgeroepen. De tentoonstelling in Huis Marseille is de eerste grote solotentoonstelling van het werk van Deana Lawson in Europa.

Donkere bevolking Rochester, Verenigde Staten
Huiselijke taferelen, deels archief
In tijdschrift ‘See All This’ staat een interview
A typische fotografie
Geënsceneerde fotografie

Huis Marseille – Amsterdam

Elspeth Diederix – When Red Disappears – 8 juni tot 1 september 2019

Eigen tuin, veel onderwater fotografie, Curacao
Elspeth Diederix, een van Nederlands meest eigenzinnige kunstfotografen op het gebied van de natuur, richt zich voor haar serie When Red Disappears op de verscholen onderwatertuin van de Zeeuwse wateren. De bodembegroeiing van dit koude, troebele, groengrijze water blijkt een ongekende visuele rijkdom te bieden die aansluit op Diederix’ omvangrijke botanische werk gemaakt in tuinen.

Huis Marseille – Amsterdam – vanaf 7 juli

Helmuth Barbara Nootberger
Herr Brown Deurtje in de muur

Fotomuseum – Den Haag

Isabella Hunts – Eerst schieten, verslag van de jacht (reeds afgelopen)
Erwin Olaf, vooral de coming out, ook in Gemeente Museum, Is verlengd tot 16 juni

Coda – Apeldoorn

Nathan Mooij – Naked Eye – tot 02 juni 2019
https://www.coda-apeldoorn.nl/nl/agenda/naked-eye
Met Naked Eye komen kunst, wetenschap en menselijke connectie samen. Nathan Mooij vertaalt de Nobelprijs-winnende theorie van Dr. Roger Sperry over de verschillen tussen de linker, rationele en rechter, emotionele hersenhelft en de vraag daarbij of dit ook zijn werking heeft op onze ogen.

De ogen spiegels van de ziel en het brein.
Portretten naast elkaar er is iets aan de hand met de ogen.
Dominante oog rechts is links dominant
Creatieve helft of analytische oog

Nederlands Fotomuseum – Rotterdam

Ed van der Elske – Lust for Life – 24 mei tot 6 oktober 2019
https://www.nederlandsfotomuseum.nl/tentoonstelling/lust-for-life-ed-van-der-elsken-in-kleur/
Het Nederlands Fotomuseum heeft het kleurenwerk van fotograaf Ed van der Elsken van de ondergang gered en viert dit deze zomer met Lust for Life: de eerste overzichtstentoonstelling van zijn kleurenwerk. Met de grootste iconen en nog nooit eerder getoond werk. Rond universele thema’s als liefde, leven en dood brengt Ed met zijn kleurenfotografie een ode aan de mens en het leven.

Gerestaureerde foto’s en kleurendia’ s
Restauratie o.a. met Crowd funding gefinancierd

 


25/jan/2019 van Peter

Nieuwsbrief van het Nederlands Fotomuseum: nieuwsbrief-25jan19 Nederlands Fotomuseum

Zojuist geopend:  Alfredo Jaar – Shadows

Shadows is het tweede werk in een nog te voltooien drieluik over iconische persfoto’s.
Ook dit keer staat één afzonderlijk beeld centraal en nodigt de kunstenaar het publiek uit om stil te staan bij de kracht en betekenis van één enkele foto.
Het eerste deel van het drieluik, The Sound of Silence, was in 2013 te zien in het Nederlands Fotomuseum.

 




19/jan/2019 van Bob

De huidige nieuwsbrief van het Nederlands Fotomuseum:

nieuwsbrief-18jan19 Nederlands Fotomuseum

(https://mailchi.mp/nederlandsfotomuseum/nieuwsbrief-18jan19?e=1619685a45)